UA-127171422-1

HSPcoach-Reiki-Yoga

Wat is het effect van mediteren?

Veel mensen denken dat mediteren zweverig is. Mediteren is absoluut niet zweverig. Mediteren zorgt voor rust in je hoofd. Mediteren heeft positieve gevolgen voor je gezondheid en geluksbeleving. Mediteren vermindert de stresshormonen in je lichaam. Wat fitnessen en sporten is voor je lichaam, is mediteren voor je geest. 
 

Wat is mediteren?

Je gedachten zijn al snel geneigd om af te dwalen. Zorgen, stress, afspraken, deadlines, maar ook leuke dingen zorgen ervoor dat je vaak niet met je aandacht in dit moment bent, maar gebeurtenissen uit het verleden aan het herbeleven bent, of aan het fantaseren (positief of negatief) bent over de toekomst.

Zonde eigenlijk, want het verleden kan je niet meer veranderen, en op de toekomst heb je maar beperkte invloed. Het enige moment waarop je echt kunt leven, genieten en actie ondernemen om je leven beter te maken is NU.

Mediteren helpt je hierbij. Het helpt je om je bewust te worden van de ronddwalende gedachten in je hoofd en je aandacht weer terug te brengen naar dit moment.

Je probeert je aandacht zeg maar voor honderd procent op een iets te richten, vaak is dit de ademhaling.

Het voordeel hiervan is dat je je minder zorgen zult maken en minder zult piekeren. Mediteren helpt dus tegen stress, angst, onzekerheid en bevordert juist de concentratie, rust en gelukzaligheid.

Hoe mediteer je?

Veel mensen denken dat je in de Lotushouding, met je benen gekruist in een lang gewaad en een kamer vol met wierook urenlang moet stilzitten om te mediteren.

Hoewel er zeker mensen zijn die dit doen, is dit zeker niet altijd zo. Sterker nog, het grootste gedeelte van de mensen mediteert op andere manieren. Zo kan je bijvoorbeeld prima op een stoel zitten, liggend  of zelfs mediteren terwijl je iets aan het doen bent.

Je hoort sommige mensen ook vaak zeggen dat mediteren niets voor hen is omdat het te rustig is. Naar mijn menig is dit een excuus.

Je loopt dan in feite weg voor de realiteit. Veel mensen vinden het een beangstigend idee om ‘niets’ te doen, zomaar te zitten en op hun ademhaling te letten. Ze zijn bang voor wat er naar boven komt drijven als ze even niets aan het doen zijn.

In feite krop je dan dus dingen op, waardoor er bepaalde spanningen en blokkades in het lichaam ontstaan en waardoor jij niet de optimale versie van jezelf kunt zijn.
 

Soorten meditatie

Er zijn ontzettend veel soorten meditatie. Te veel om hier op te noemen. Maar in de basis komen ze allemaal op hetzelfde neer.

  • Meer bewustwordingen en controle over de gedachten in je hoofd.
  • Je aandacht in het hier en nu houden.
  • Op zoek gaan naar wie je diep van binnen bent.

Of je dat nu staand, liggend, zitten of lopend doet maakt zeker in het begin niet zo heel veel uit. Het gaat er om dat je comfortabel wordt met de oefeningen en dat je een routine voor jezelf creëert.
 

Mediteren voor beginners stap 1:Begin vanaf waar je bent met wat je hebt

Om te beginnen met mediteren hoef je niets te kunnen. Je hoeft niet rustig te zijn. Je hoeft niet op een bepaalde manier te kunnen zitten. Je hoeft je gedachten niet te kunnen kalmeren. Er zijn simpelweg geen eisen. Je hoeft niets te kunnen. Begin vanaf waar je bent met wat je nu hebt en volg de oefening.

Mediteren voor beginners stap 2:Zoek een meditatie oefening uit

Mediteren is voor beginners lastig zonder begeleiding. Ik raad je daarom aan om een begeleide meditatie te volgen. Dit is makkelijk en zorgt er voor dat je minder na hoeft te denken tijdens het mediteren. Deze kun je vinden op bijvoorbeeld youtube. Het enige wat je hoeft te doen is zitten/liggen en luisteren.

Mediteren voor beginners stap 3: Vind een meditatie ruimte

Het is belangrijk om een rustige meditatie ruimte te creëren. Dit houdt in dat dit een ruimte is waarin je je comfortabel voelt en waarin je voor een bepaalde periode niet gestoord wordt. Probeer in je meditatie ruimte bijvoorbeeld niet te werken. Tijdens je werk ben je vaak druk bezig met het antwoorden van mails of andere activiteiten waarbij je je brein nodig hebt. Na verloop van tijd gaat je brein je werkruimte associëren met de taken die je op het werk doet. Wanneer je in die ruimte stapt, schakelt je brein dus over op werk-modus. Het is daarom beter om te mediteren in een andere ruimte. Als je de de ruimte hebt om een aparte meditatie kamer te maken, dan zou dat geweldig zijn. Maar in je bed of kamer waar je rustig kunt zitten is het ook prettig om te mediteren.

Mediteren voor beginners stap 4: Vind een comfortabele meditatie houding

Wanneer je gaat leren mediteren zal je merken dat je fysieke lichaam een van de grootste obstakels is. Lichaamsdelen die beginnen te tintelen of te slapen. Pijn in je rug. Druk op je knieën. Jeuk op de raarste plekken. Maar ook hele subtiele fysieke bewegingen zoals je hartslag kun je voelen. Het hoort er allemaal bij, maar toch wil je de afleiding van je fysieke lichaam zo klein mogelijk maken. Hoe meer fysieke afleidingen je hebt, hoe lastiger je je kunt concentreren. Zoek daarom een comfortabele houding. Bijvoorbeeld de kleermakers zit. Als dat niet lukt kun je ook een meditatiekussen of meditatiebankje, liggen in je bed op je rug met je armen gestrekt naast je lichaam is ook erg prettig. 

Mediteren voor beginners stap 5:Begin klein

Hoe langer je meditatie is, hoe moeilijker. We zijn gewend om constant bezig te zijn en na te denken. Bij mediteren voor beginners is een half uur lang stil zitten daarom al heel veel. Begin daarom klein. Begin met een meditatie van bijvoorbeeld 2 tot 5 minuten. Als dit een tijdje goed gaat en je bent in staat om dit vol te houden, kan je het uitbreiden naar 10 minuten. Bouw dit steeds verder uit totdat je bij het aantal minuten bent dat jij wilt.

Mediteren voor beginners stap 6: Maak contact met de ademhaling

Er zijn allerlei verschillende soorten meditaties. Als je begint met mediteren, kan het lastig zijn om iets te vinden wat effectief is. Mijn advies is om het in het begin zo simpel mogelijk te houden. Richt je daarom op de ademhaling. Volg simpelweg het ritme van de in- en uitademing. Blijf met je aandacht bij de ademhaling en probeer deze te volgen als hij door het lichaam beweegt. Leg als je het moeilijk vindt je handen op je onderbuik en adem naar je handen toe. Hierdoor kun je makkelijker ontspannen en ben je meer met je ademhaling bezig.

Mediteren voor beginners stap 7: Laat spanningen en storende gedachten los

Als je tijdens je meditatie fysieke, mentale of emotionele spanningen tegen komt. Sta daar dan even bij stil. Stop ze niet direct weg, maar geef ze heel kort de aandacht die ze verdienen. Merk op dat je aandacht was afgedwaald en breng je aandacht weer terug naar waar jij het hebben wilt.
 

Mediteren voor beginners stap 8: Neem de tijd voordat je verder gaat met je dag

Als je klaar bent met je meditatie, spring dan niet direct op om vervolgens gelijk weer de hectiek in te duiken. Maar neem een momentje de tijd. Koester de rust en mentale vrijheid die je voor jezelf hebt gecreëerd. Zelf vind ik het altijd prettig om aan het einde van een meditatie stil te staan bij een aantal dingen waar ik dankbaar voor ben op dat moment. Of om een belangrijke gebeurtenis in mijn leven te visualiseren. Je hebt ruimte in je hoofd gecreëerd, dus probeer die ruimte zo veel mogelijk te behouden en weer te vullen met positieve energie.

Mediteren voor beginners stap 9: Plan dagelijkse meditatie-tijd in

Belangrijk is dat meditatie een gewoonte wordt. Net als dat het in huis een rommeltje wordt als je het niet opruimt, wordt het ook een rommeltje in je brein als je niet mediteert. Neem daarom dagelijks een paar minuten de tijd om te mediteren door je sessies in te plannen.

Mediteren voor beginners stap 10: Vergeef jezelf als je een sessie mist

Dat gezegd hebbende…. Al doe je nog zo goed je best om dagelijks te mediteren, er gaat een dag komen waarop het je niet lukt om je meditatie te doen. En dat is helemaal oke. Vergeef jezelf voor het feit dat je een keertje gemist hebt, en pak de draad daarna gewoon weer op.

Mediteren voor beginners stap 11: Breid je meditatie sessie eventueel uit

Als je een routine hebt gevonden in het mediteren, dan kun je kijken of je je sessie ietsje uit kunt breiden. Misschien kun je een nieuw programma of een nieuwe cursus volgen die je helpt met wat diepere meditaties. Of meditaties waar jij specifiek behoefte aan hebt. Of je kunt simpelweg de tijd van je sessie ietsje verlengen. Doe dit alleen als je denkt het ook vol te kunnen houden.

 

Mediteren voor beginners stap 12: Geniet van de voordelen

Thuis zitten en je meditatie doen is leuk, maar je wilt er natuurlijk ook de voordelen van ervaren. Probeer de mentale rust en vrijheid mee te nemen tijdens de rest van je dag. Mediteren heeft niet veel nut als je nog steeds ontploft als je wordt afgesneden in het verkeer. Probeer de voordelen van mediteren mee te nemen in je dagelijkse leven en er van te genieten.


Tijdens mijn coach sessies gaan we ook mediteren. Een geleide meditatie afgestemd op jouw wensen. Hierdoor raak je sneller in balans. De vragen en gevoelens die er  tijdens te meditatie omhoog komen zullen we daarna samen bespreken.


Mediteren tijdens je burn out zal je helpen om je sneller beter te laten voelen